نمایندگی هوآوی

نمایندگی هوآوی

ساخت وبلاگ

امکانات وب

ip چیست؟

IP مخفف Inteet Protocol است که اصلی ترین پروتکل مسیریابی است که در بستر اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد. این پروتکل مشخص می کند که داده ها، چه مسیری را باید طی کنند و به کدام مقصد برسند. اما پروتکل IPSec، رمزگذاری و احراز هویت را نیز به این فرایند اضافه میکند.

رمزنگاری داده چیست

رمزگذاری فرآیند پنهان کردن اطلاعات است که در آن داده ها را با استفاده از فرمول‌های ریاضی دستکاری کرده تا به صورت تصادفی ظاهر شوند . به عبارت ساده تر، رمزگذاری استفاده از کدی مخفی است که فقط اشخاص مجاز می توانند آن را بفهمند و تفسیر کنند.

IpSec ساخت کیست؟

این پروتکل محصول مشترک مایکروسافت و سیسکو | Cisco سیستمز است که به وسیلهٔ احراز هویت و رمزگذاری در هر بسته دیتا (packet) در یک سیر داده کار میکند.

عناصر تشکيل دهنده IPSec

IPDec Driver: نرم افزاريست که مراحل عملکردي پروتکل را که شامل رمزکردن، رمزگشايي، احراز هويت و تشخصي بسته است را انجام ميدهد.

Inteet Key Exchange (IKE): IKE يک پروتکل IPSec است که کليدهاي امنيتي را براي IPSec و ديگر پروتکل ها ايجاد ميکند.

(Inteet Security Association Key Management Protocol (ISAKMP: يک پروتکل IPSec است که به دو کامپيوتر اين اجازه را ميدهد تا با اطلاعات رمز شده بهمراه تنظيمات معمول آن با هم ارتباط برقرار کنند. علاوه بر اين، ISAKMP تبادل کليدها را نيز امن ميکند.

Oakley: پروتکلي است که از الگوريتم Diffie-Hellman براي ايجاد يک کليد اصلي و همچنين کليدي که خاص هر session است استفاده ميکند.

IPSec Policy Agent: سري مجموعه هايي از ويندوز سرور 2000 است که تنظيمات پاليسي IPSec را از اکتيو دايرکتوري جمع اوري کرده و در تنظيمات ساختاري هنگام استارت آپ آن را اعمال ميکند.

ip چیست

IPsec از چه پورت ای استفاده می کند؟

پورت نرم افزاری یا پورت پچ کورد شبکه جایی است که اطلاعات ارسال می‌شود. به عبارت دیگر پورت مکانی است که داده ها از طریق آن به کامپیوتر یا سرور وارد و یا از آن خارج می شوند و به هر یک از این درگاه ها یک عدد نسبت داده می شود که این اعداد بین 0 تا 65535 می باشند. IPsec هم برای انجام الگوریتم ها ی رمزگذاری و رمزگزگشایی معمولاً از پورت 500 استفاده می کند.

IPsec چگونه MSS و MTU را تحت تأثیر قرار می دهد؟

دو واحد اندازه گیری از اندازه بسته ها هستند. MSS یا (Maximum Segment Size) اندازه دیتای هر بسته را اندازه گیری می کند. در حالی که MTU (Maximum Transmission Unit) کل بسته از جمله هدر ها را اندازه گیری می کند. بسته هایی که از MTU شبکه بیشتر است ، تکه تکه fragmented می شوند ، به این معنی که در بسته های کوچکتر تقسیم می شوند. بسته هایی که از MSS بیشتر باشند به راحتی حذف می شوند.

پروتکل IPsec چند هدر و تریلر را به بسته ها اضافه می کنند ، که همه آنها چندین بایت را می گیرند. برای شبکه هایی که از IPsec استفاده می کنند باید MSS و MTU را مطابق با آن تنظیم کرد یا بسته ها تکه تکه شوند و کمی تأخیر اضافه کنند. معمولاً MTU برای یک شبکه ۱۵۰۰ بایت است. یک هدر IP معمولی ۲۰ بایت طول دارد و یک هدر TCP نیز ۲۰ بایت طول دارد ، بدین معنی که هر بسته می تواند حاوی ۱۴۶۰ بایت بار باشد. با این حال ، IPsec یک هدر تأیید اعتبار ، یک هدر ESP و تریلرهای مرتبط با آن اضافه می کند. اینها ۵۰-۶۰ بایت را به یک بسته اضافه می کنند.

نحوه تفسیر داده ها در پروتکل IPSec

داده هایی که در تمام شبکه ها تبادل می‌شوند به دسته بندی های کوچکتر به نام بسته ها تقسیم می شوند. بسته ها حاوی مقدار بار (payload) یا داده های اصلی ارسال شده ، و هدر header که اطلاعاتی در مورد آن داده ها هستند می‌باشد. این نوع تقسیم بندی به سیستم هایی که بسته ها را دریافت می کنند کمک می‌کند تا بدانند که با آنها چه کاری انجام دهند. در هر بارگزاری، IPsec چندین هدر به بسته های داده اضافه می‌کند که شامل اطلاعاتی از قبیل احراز و رمزگذاری است.

انواع پروتکل امنیتی آی پی سک IPSec

IPsec یک استاندارد منبع باز و بخشی از مجموعه IPv4 است. IPsec هم مي‌تواند در دو حالت transport mode و هم در حالت tunnel mode ارتباط طرفين را برقرار کند. IPsec يک استاندارد جهاني است و مي‌تواند با استفاد از مجموعه‌اي از پروتکل‌هايي که استفاده مي‌کند انواع و اقسام فرآيندهاي امنيتي را انجام دهد، از جمله پروتکل‌هاي مورد استفاده در IPsec مي‌توان به Authentication Header يا AH براي مقابله با حملات Replay، پروتکل Encapsulating Security Payload يا ESP براي دادن قابليت محرمانگي به داده‌ها و در نهايت Security Associations يا SA براي ايجاد داده‌هاي مورد استفاده در AH و ESP اشاره کرد.

IPSec AH protocol

پروتکل Authentication Header (AH) در اوایل دهه 1990 در آزمایشگاه تحقیقات نیروی دریایی ایالات متحده ایجاد شد. این پروتوکل با احراز هویت بسته های IP، امنیت منبع داده را تضمین می‌کند. در این الگوریتم با استفاده از روش sliding window و حذف بسته های قدیمی و اختصاص دادن یک شماره توالی از محتوای بسته IPsec در برابر حملات مانند replay attacks محافظت می‌کند. در واقع با این تکنیک تنها می‌توان مطمئن بود بسته های داده از یک منبع معتبر ارسال شده و دستکاری نشده اند.

در این حالت هم پیلود و هم هدر رمزنگاری می شود . به جای AH از اصطلاح Tunnel هم استفاده می شود . حفاظت تمام داده ها توسط HMAC انجام می شود. و فقط نقاط نظیر به نظیر از کلید سری که توسط HMAC ساخته شده خبر دارند و می توانند رمزگشایی کنند . و همان طور که گفته شد چون هدرها هم رمزنگاری می شوند و قابل تغییر نیست در شبکه هایی که NAT انجام می شود نمی توان از سرویس VPN استفاده کرد .

IP Encapsulating Security Payload (ESP)

پروتکل IP Encapsulating Security Payload (ESP) در آزمایشگاه تحقیقات نیروی دریایی از سال 1992 به عنوان بخشی از یک پروژه تحقیقاتی تحت حمایت DARPA ایجاد شد. کار این پروتکول ضمانت اصالت داده ها را از طریق الگوریتم تصدیق منبع ، یکپارچگی داده ها را از طریق تابع هش (Hash function) و محرمانه بودن را با رمزگذاری بسته های IP فراهم می کند. ESP در تنظیمات و پیکربندی‌های که یا فقط از رمزگذاری و یا فقط از احراز هویت پشتیبانی می کنند، به کار می‌رود. این یک نوع ضعف محسوب می‌شود زیرا که استفاده از رمزگذاری بدون احراز هویت ناامن است.

در این حالت فقط پیلود رمزنگاری می شود و هدرها بدون تغییری به همان صورت باقی می مانند . به جای ESP از اصطلاح Transport هم استفاده می شود . در این روش هر دو طرف باید عملیات اهراز هویت انجام دهند و همچنین داده ها به صورت رمزنگاری شده ارسال می شود.

در واقع برخلاف پروتکل AH پروتکل ESP در حالت Transport یکپارچگی و احراز هویت را برای کل بسته IP فراهم نمی کند. در حالت Tunnel، جایی که کل بسته اصلی IP با یک هدر بسته جدید قرار دارد ، ESP از کل بسته IP داخلی (از جمله هدر داخلی) محافظت می‌کند در حالی که هدر خارجی (شامل گزینه های IPv4 خارجی یا پسوند IPv6) محافظت نشده باقی می‌مانند.

Security association

پروتکل های IPsec از یک انجمن امنیتی Security association استفاده کنند تا دو طرفی که باهم در ارتباط هستند ویژگیهای امنیتی مشترکی مانند الگوریتم ها و کلیدها را ایجاد کنند. در واقع هنگامی که مشخص شود پروتکل AH یا ESP استفاده می شود ،Security association طیف وسیعی از گزینه ها را فراهم می کند. قبل از تبادل داده، دو میزبان توافق می کنند که از کدام الگوریتم برای رمزگذاری بسته IP استفاده شود تابع هش برای اطمینان از یکپارچگی داده ها استفاده می شود. این پارامترها در هر جلسه که عمر (زمان) مشخصی دارد توافق می شوند و هم‌چنین برای هر جلسه باید یک کلید اختصاصی نیز تایین شود.

پچ کورد شبکه

نمایندگی هوآوی...
ما را در سایت نمایندگی هوآوی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 140 تاريخ : دوشنبه 31 مرداد 1401 ساعت: 17:58

دستگاه هارت چيست؟

سؤالي که در اين مقاله قصد داريم تا به توضيح بيشتر در مورد آن بپردازيم. در خصوص نام هارت قابل به توضيح است که اين کلمه مخفف Highway Addressable Remote است. جالب است بدانيد که در سراسر دنيا بيشتر دستگاه‌هاي هوشمند داري HART هستند.

اگر بخواهيم يک تعريف ساده از پروتکل هارت داشته باشيم بايد گفت، پروتکل هارت يک استاندارد جهاني است. استاندارد جهاني به منظور ارسال و دريافت اطلاعات ديجيتالي است. ارسال اطلاعات از طريق سيم‌هاي آنالوگ در بين دستگاه‌هاي هوشمند و سيستم کنترل نظارت يا ارتباطات دستي است.

در تعريف دقيق‌تر، هارت يک پروتکل ارتباطي به صورت دو طرفه است که امکان دسترسي داده‌ها را بين سيستم ميزبان فراهم مي‌کند. سيستم ميزبان مي‌تواند همه نرم‌افزار‌ها را تحت کنترل خود قرار دهد. سؤالي که در اين قسمت مطرح مي‌شود اين است که هارت چيست؟ اگر مي‌خواهيد پاسخ اين سؤال که hart چيست؟ را بيابيد تا پايان با ما همراه باشيد. در اين مقاله به توضيح بيشتر در مورد نحوه دستگاه هارت و کارکرد آن مي‌پردازيم. با ما همراه باشيد تا اطلاعات بيشتر در مورد اينکه دستگاه هارت چيست کسب کنيد.

دستگاه هارت چيست

نحوه کارکرد پروتکل هارت

براي کسب اطلاعات بيشتر در مورد پاسخ اين سؤال که hart چيست؟ در ادامه به توضيح بيشتر در مورد نحوه کار و کاربرد‌هاي پروتکل هارت مي‌پردازيم. در خصوص نحوه کارکرد پرتوکل هارت لازم به توضيح است که کار اصلي آن برقراري ارتباط دو طرفه ديجيتال هوشمند است.

برقراري اين ارتباط را بدون اختلال در سيگنال‌هاي آنالوگ ترانس دست دوم انجام مي‌دهد. در حين کار هارت، همزمان با استفاده از استاندارد FSK خود را بر روي سيگنال آنالوگ مدولاسيون مي‌کند. پارامتر‌هاي ديجيتال معمولاً کاربرد‌هاي ديگري هم دارند.

از جمله ديگر کاربرد‌هاي آن مي‌توان به پارامتر‌هاي پيکربندي تجهيزات و سيگنال‌هاي تشخيص خطا اشاره کرد. به طور کلي مي‌توان گفت که کاربرد پروتکل hart برقراري ارتباط دو طرفه مطمئن و امن بين مجموعه‌اي از تجهيزات نصب شده در فيلد و تجهيزات اتاق کنترل است.

مزايا پروتکل هارت

يکي از مهمترين مزاياي پروتکل هارت طراحي آسان آن است. طراحي آسان سبب شده تا استفاده از آن هم پيچيدگي خاصي نداشته باشد و به آساني بتوان از آن استفاده کرد. در خصوص ديگر مزاياي آن بهتر است بدانيد که هزينه‌هاي تعمير و نگهداري از آن هم کم است، در نتيجه داشتن آن هزينه‌آور نيست. سازگاري بالاي پروتکل هارت هم از ديگر مزاياي آن محسوب مي‌شود.

از سازگاري بالايي با ابزار‌هاي دقيق آنالوگ برخوردار است. قابليت اتصال به صورت مالتي دراپ هم از جمله مهمترين مزاياي آن محسوب مي‌شود. در خصوص مزاياي اين دستگاه بهتر است به اين نکته نيز اشاره کنيم که داراي توانايي برقرار ارتباط همزمان ديجيتال و آنالوگ است. پيشنهاد مي شود مقاله ديگر ما درباره اسيلوسکوپ چيست را بخوانيد.

تفاوت پروتکل هارت با مدباس

يکي از سؤال‌هاي رايجي که در مورد پروتکل هارت مطرح مي‌شود، اين است که تفاوت پروتکل هارت با مدباس چيست؟ در پاسخ به اين سؤال بايد گفت که تفاوت اصلي اين دو با يکديگر در اين است که پروتکل mod bus از ارتباط سريالي برخوردار است. اين نوع پروتکل براي اولين بار در سال 1979 طراحي و ساخته شد. هدف اصلي از ساخت آن هم اين بوده که براي کنترل‌کننده‌هاي منطقي قابل برنامه‌ريزي طراحي و ساخته شد.

امروزه مد باس يک وسيله‌اي است که استفاده از آن براي اتصال دستگاه‌هاي صنعتي رايج شده است. به طور کلي با خواندن اين مطلب از تفاوت پروتکل هارت با مدباس مطلع شديد. با ما همراه باشيد تا اطلاعات بيشتري در مورد اين موضوع کسب کنيد.

تفاوت پروتکل هارت با فيلدباس

موضوع ديگري که قصد داريم تا به توضيح بيشتر در مورد آن بپردازيم، تفاوت پروتکل هارت با فيلدباس است. براي توضيح بيشتر در مورد تفاوت پروتکل هارت با فيلدباس بايد گفت، همانگونه که مي‌دانيد پروتکل هارت يک پروتکل ارتباط صنعتي محسوب مي‌شود. هدف اصلي استفاده از اين پروتکل برقراري ارتباط بين اجزاي مختلف مانند سنسور، کنترل‌کننده‌ها و سيستم‌هاي اتوماسيون صنعتي است.

ساختار اين دستگاه به گونه‌اي طراحي شده است کهازاباط داده‌هاي ديجيتال را بر روي سيگنال‌هاي آنالوگ اجرا مي‌کند. در خصوص پروتکل فيلد باس لازم به توضيح است که يک سيستم ارتباطي دو طرفه ديجيتالي محسوب مي‌شود.

به بياني بهتر پروتکل فيلد باس يک شبکه محلي محسوب مي‌شود که براي تجهيزات ديگر يک ابزار دقيق محسوب مي‌شود. کار اصلي آن هم کنترل و تنظيم فرايند و اتوماسيون توليد است. ناگفته نماند که فيلد باس داراي قابليت‌هاي خوبي به منظور توزيع عمليات کنترل بين تجهيزات فيلد است. پيشنهاد مي شود مقاله ديگر ما درباره نحوه بستن ترمينال برق را بخوانيد.

به عنوان سخن پاياني بايد گفت در اين مقاله به توضيح بيشتر در مورد اينکه هارت چيست پرداختيم. علاوه بر اين با مزاياي اين پروتکل نيز بيشتر آشنا شديد. در خصوص مزاياي پروتکل هارت لازم به توضيح است که موارد گفته شده در اين مقاله تنها چند مورد از مزايا پروتکل هارت هست.

به طور کلي پروتکل هارت مزاياي زيادي دارد. علاوه بر اين دانستيد که پروتکل hart يک پروتکل صنعتي محسوب مي‌شود. اين پروتکل بر اساس استاندارد‌هاي FSK طراحي و ساخته شده است. در خصوص تفاوت پرتوکل هارت با فيلدباس هم لازم به توضيح است که تفاوت اصلي آن‌ها تفاوت در اجزا سنسور‌ها کنترل اتوماتيک به کار رفته در هر يک از آن‌ها است.

بهتر است بدانيد که کنترل فيلدباس براي برقراري يک ارتباط دو طرفه است. کاربرد اصلي پروتکل هارت هم براي اين است که از آن به منظور پيکربندي تجهيزات، پارامتر‌هاي کاليبراسيون و.... استفاده شود. ويژگي و مزيت مهم پروتکل هارت که سبب محبوبيت آن شده است، طراحي و کار راحت و آسان با آن مي‌باشد. علاوه بر اين اگر دچار مشکل شود به آساني قابل تعمير است و نگهداري و تعمير آن سريع و کم هزينه است.

خريد ترانس دست دوم

نمایندگی هوآوی...
ما را در سایت نمایندگی هوآوی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 138 تاريخ : يکشنبه 9 مرداد 1401 ساعت: 18:39

ترانس (Transformer) چیست؟

در این مقاله می خواهیم به پرسش ترانسفورماتور چیست و چگونه کار میکند ؟ پاسخ بدهیم اما پیش از آن بهتر است بدانید در سال 1831 ترانسفورماتور بر اساس قانون القای الکترومغناطیسی فاراده، اختراع شد. پاسخ به این سؤال مهم که ترانس دست دوم چیست؟ مستلزم دانستن اطلاعاتی راجع به قانون الکترومغناطیسی فاراده، ساختمان ترانسفورماتور و کاربردهای مهم آن است.

قانون القای الکترومغناطیسی فاراده چیست؟

هرگاه در اتصال یک سیم برق یک سیم جریان الکتریسیته عبور کند، حول آن سیم میدان مغناطیسی ایجاد می شود، عکس قضیه نیز درست است، یعنی هرگاه یک سیم را در یک میدان مغناطیسی حرکت دهیم، در آن سیم جریان الکتریسیته تولید می شود.

کاربرد ترانسفورماتور

هر چه حرکت سیم در میدان مغناطیسی سریع تر باشد ولتاژ بیشتری تولید می شود. هرچه بیشتر سیم را حلقه حلقه کنیم و آنگاه آن را حرکت دهیم، ولتاژ بیشتری تولید می شود. پس به این ترتیب ترانسفورماتور متولد شده است. در ترانسفورماتور نیز همین است، به این شکل که در سیم پیچ اولیه جریان برق وجود دارد، جریان برق متناوبی که در ثانیه 50 بار جهت آن تغییر می کند.

هرگاه این جریان از ولتاژ 0 به حداکثر ولتاژ برسد، یک میدان مغناطیسی در سیم پیچ ثانویه ایجاد شده و به دنبال آن در سیم پیچ ثانویه نیز یک واحد ولتاژ القا می شود. وقتی هم جهت جریان در سیم پیچ ثانویه معکوس می شود، جریانی با ولتاژ معکوس به سیم پیچ ثانویه القا می‌شود؛ این عمل در ثانیه 50 مرتبه تکرار می شود. به بخشی از پاسخ سؤال ترانس برق چیست؟ رسیدیم. ترانس محلی برای ایجاد جریان الکتریسیته در سیم پیچ است.

پاسخ به سؤال ترانس چیست؟

ترانس وسیله‌ایست که با خدمتی که انجام می دهد، مانع تلفات انرژی الکتریکی در مسیر می شود. چگونه؟

اجازه دهید از رابطه ای که بین توان اتلافی جریان و میزان شدت جریان وجود دارد، بیشتر توضیح دهیم. از رابطه‌ی زیر استفاده می شود که میزان توان اتلافی با مجذور شدت جریان رابطه ی مستقیم دارد، در نتیجه هرگاه بخواهیم توان اتلافی را کم کنیم، ساده‌ترین، مؤثرترین و کوتاه ترین راه، کاهش شدت جریان الکتریسیته است.

برای این که شدت جریان را کاهش دهیم، می توانیم ولتاژ را افزایش دهیم و این کار را ترانسفورماتور برای ما انجام می دهد. بخش دیگری از پاسخ به سؤال مهم ترانس چیست؟ در اینجا پاسخ داده شد.

ترانس چیست؟

اصول کار ترانسفورماتور بر دو اصل بنا شده است:

جریان برق متناوب، میدان مغناطیسی متناوب پدید می آورد.

میدان مغناطیسی متناوب می تواند جریان برق متناوب در یک سیم پیچ تولید کند.

جریان در سیم پیچ اولیه موجب ایجاد میدان مغناطیسی می شود. چون هردوسیم پیچ بر روی یک هسته ی آهنی یا هسته ای که دارای نفوذپذیری مغناطیسی زیادی است، پیچیده شده است، میدان مغناطیسی به سرعت به سیم پیچ ثانویه رسیده و موجب القای جریان در سیم پیچ ثانویه می‌گردد.

کاربرد ترانسفورماتور در شبکه قدرت

امروزه شاهد استفاده از ترانسفورماتور در بسیاری از صنایعی هستیم که به برق مربوط میشوند. مهمترین کاربرد ترانسفورماتور در شبکه برق کاهش ولتاژ در سمت مصرف کننده جریان و از طرفی افزایش ولتاژ در سمت تولید کننده است. این کاهش و افزایش ولتاژ در شبکه باعث می‌شود تا اتلاف بر اثر انتقال انرژی از تولید کننده به مصرف کننده به حداقل برسد. در تمامی دستگاه هایی که مصرف کننده انرژی الکتریکی هستند و در آنها کاهش و یا افزایش ولتاژ باید رخ دهد، استفاده از ترانسفورماتور لازم و ضروری است‌.

به منظور این هدف از ترانسفورماتور سه فاز استفاده می‌شود. ناگفته نماند که کاربرد ترانسفورماتور فقط به شبکه قدرت محدود نمیشود، به منظور ایزولاسیون الکتریکی در تجهیزات الکتریکی برای نقش حفاظتی از ترانسفور ایزولاسیون استفاده می‌شود. برای آگاهی بیشتر با کار ترانس چیست در ادامه با ما همراه باشید.

کاربرد ترانسفورماتور در صنعت

یکی دیگر از پاسخ‌هایی که می‌توان به سؤال کاربرد ترانس دست دوم چیست، داد کاربرد آن در صنعت است. انرژی الکتریکی تولید شده در نیروگاه پس از انتقال به مصرف کننده به اشکال مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه‌هایی که مصرف کننده انرژی الکتریکی تولید شده هستند، به نحوی طراحی شده‌اند که برق تولیدی نیروگاه را به همان شکل و سطح ولتاژی که هست و هنگام دریافت داشته، آن را مصرف کنند. اما در برخی موارد و بعضی از کاربردها لازم است تا برای مصرف سطح ولتاژ تغییر پیدا کند.

برای این منظور می‌توان ترانسفورماتور معمولی جوشکاری را مثال زد که به منظور ایجاد جریان بالا در خروجی، باید سطح ولتاژ را کاهش دهد. لازم به ذکر است که در برخی موارد هدف از استفاده فقط جنبه ایزولاسیون الکتریکی به منظور حفاظت را دارد که در این موارد از ترانسفورماتور یک به یک استفاده می‌شود.

کاربرد ترانسفورماتور در الکترونیک قدرت

تا این قسمت از مقاله به طور کلی با ترانسفور چیست و چگونه کار می‌کند آشنا شدید، یکی دیگر از کاربردهای ترانسفور در الکترونیک قدرت است. مواردی که در بالا اشاره کردیم کاربردهایی هستند که در آنها از ترانسفورماتور با فرکانس برق شهر استفاده می‌شود. اما امروزه با پیشرفت الکترونیک قدرت استفاده از ترانسفورماتورهایی که فرکانس بالا دارند، رایج شده است.

در مبدل‌هایی که قدرت ولتاژ خروجی آنها ایزوله شده است از ترانسفورماتور استفاده می‌شود. در این نوع مبدل ابتدا برق AC شهر به DC تبدیل می‌شود. بعد از آن در فرکانس بالا با استفاده از سوئیچینگ برق AC با فرکانس بالا تولید شده. بعد از آن از یک ترانسفورماتوری که فرکانس بالایی دارد به منظور کاهش و یا افزایش ولتاژ و همچنین به منظور ایجاد ایزولاسیون استفاده می‌شود. ترانسفورماتور فرکانس بالا در مقایسه با ترانسفورماتور برق شهر ابعاد کوچک‌تری دارد و در هسته آن به‌جای آهن از فریت استفاده شده است.

تاکنون دانستید که ترانسفورماتور چیست و چگونه کار می‌کند؟ اکنون به معرفی مشخصات ترانسفورماتورها می‌پردازیم.

مشخصات و جنس هسته ی ترانس چیست؟

جنس هسته را معمولاً از آهن فرّومغناطیس می سازند، این جنس هدایت خوبی برای خطوط قوای مغناطیسی دارد. در عین حال چون هدایت الکتریکی خوبی نیز دارد، مقداری جریان در آن القا شده که سبب بالا رفتن حرارت و همچنین موجب بالا رفتن تلفات الکتریکی به دلیل تشکیل جریان های گردابی می شود؛ برای جلوگیری از این پیشامد، هسته را ورقه ورقه می سازند.

علت صدای ترانس چیست؟

به علت وجود شار مغناطیسی، در ماده‌ی فرّومغناطیس هسته، ورقه های تشکیل دهنده‌ی هسته مرتباً حرکات ضعیفی دارند، اگر ورقه ها محکم نباشند، این حرکات پیاپی می تواند موجب صدایی شبیه وز وز در زمان برق دار بودن ترانس دست دوم شود. این حرکات در عین حال موجب ایجاد گرما و افزایش تلفات حرارتی نیز می شود.

تلفات پسماند یا هیسترزیس ترانس چیست؟

در جریان متناوب در هر ثانیه 50 تا 60 مرتبه جهت جریان تغییر می کند، این تغییر جریان موجب باقی ماندن مقداری انرژی در هسته می شود، این پسماند انرژی مانع شار کامل مغناطیسی در مراحل بعد می شود.

نمایندگی هوآوی...
ما را در سایت نمایندگی هوآوی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 167 تاريخ : يکشنبه 2 مرداد 1401 ساعت: 15:36

تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه چیست؟

شناخت تجهیزات اکتیو و تجهیزات پسیو از ملزومات دنیای امروزی است که بیش از هر زمان دیگر دسترسی به اطلاعات نامحدود یک ضرورت محسوب می‌شود. به عبارتی ما یک زندگی دیگر در دنیای دیجیتال و مجازی داریم و پهنای باند این دنیای مجازی، حیات و وجود ما را در این دنیا را برای ما ممکن می‌سازد. این در حالی است که به مرور زمان مشتریان خانگی و تجاری شبکه‌های سال خورده مسی را کنار می‌گذارند. در عوض شبکه های مسی، شبکه نوری پسیو (Passive Optical Network ((PON) به طور تساعدی برای پاسخگویی به نیازهای پهنای باند فعلی و آینده در حال استقرار هستند. برای آشنایی با کاربرد تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه مثل پچ کورد شبکه باید در مورد اصول شبکه‌های غیر فعال یا پسیو و فعال یا اکتیو صحبت کنیم.

تجهیزات پسیو چیست؟

به تجهیزاتی گفته می‌شود که توانایی تولید و یا بازتولید سیگنال‌های الکترونیکی را ندارند و فقط سیگنال‌هایی را که از سمت تجهیزات اکتیو به آن‌ها می‌رسد را انتقال می‌دهند و جا به جا می‌کنند که به آن ها پسیو یا غیر فعال گفته می‌شود.

تجهیزات پسیو مهمترین بخش‌ در هر شبکه هستند. این تجهیزات زیر ساخت هر شبکه ای را تشکیل می‌دهند و در افزایش ثبات، کیفیت و بهره‌وری شبکه بسیار موثر هستند. تجهیزات پسیو مستقیما بر روی داده‌های شبکه اثر نمی‌گذارند اما در سرعت، پایداری و امکان توسعه شبکه نقش کلیدی دارند. داده‌ها در بستر شبکه به وسیله تجهیزاتی مانند کابل مسی و فیبر نوری و پچ کورد انتقال داده می‌شوند و به وسیله رک، داکت، پاور ماژول و پچ پنل به ثبات و پایداری می‌رسند و حتی مدیریت می‌شوند.

 

پچ کورد شبکه

 

از این رو انتخاب درست و مناسب هر یک از این تجهیزات می‌تواند در سرعت و پایداری شبکه و پهنای باند تحت پوشش موثر باشند. همچنین، عیب‌یابی و توسعه شبکه را آسانتر می‌نمایند. مهم‌ترین تجهیرات پسیو شبکه شامل کابل شبکه، پچ پنل، پچ کورد، رک، ترانک، کیستون می باشد. برای آشنایی با تجهیزات اکتیو و تجهیزات پسیو شبکه باید بدانید انواع مختلفی از شبکه‌ها وجود دارد که گونه‌های بسیاری از اطلاعات را حمل می‌کنند. با این حال، همه این شبکه‌ها را می‌توان در یکی از دو دسته پسیو (Passive) یا اکتیو (Active) قرار داد.

هم چنین برای شناخت این گونه شبکه‌ها باید المان‌ها یا تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه را بشناسید. انواع مختلفی از المان‌ها در سیستم‌های الکتریکی وجود دارد مانند R L C، دیود، ترانزیستور، Op-amp، منبع ولتاژ، منبع جریان، ترانسفورماتور و مواردی این چنین.

تجهیزات اکتیو چیست؟

تجهیزاتی که توانایی تولید سیگنال، تقویت سیگنال، ضعیف کردن سیگنال یا اصلاح سیگنال را دارند، به عنوان عناصر یا تجهیزات اکتیو شناخته می شوند. در غیر این صورت تجهیزات پسیو است.

تفاوت شبکه اکتیو با شبکه پسیو

یک شبکه پسیو از تجهیزات و اجزای الکتریکی برای رساندن سیگنال از یک مکان به مکان دیگر استفاده نمی‌کند. در عوض یک شبکه اکتیو یا پچ کورد شبکه از تجهیزات یا اجزای الکتریکی استفاده می‌کند تا سیگنال را از یک مکان به مکان دیگر هدایت کند. با توجه به رسانه انتقال که در شبکه‌ها استفاده می‌شود، شبکه مسی پسیو ، شبکه مسی اکتیو، شبکه نوری پسیو و شبکه نوری اکتیو وجود دارد که هرکدام تجهیزات مربوط به خود را دارند.

تقسیم بندی کلی شبکه پسیو

شبکه پسیو نوعی شبکه رایانه ای است که در آن هر گره یا نود (node) با عملکرد یا فرآیند از پیش تعریف شده ای کار می کند. این به این معنی است که شبکه های پسیو هیچ دستورالعمل خاصی را در هر گره به طور جداگانه اجرا نکرده و رفتار آنها را به صورت پویا تغییر نمی دهند. شبکه های پسیو هیچ منبع نیروی الکتریکی ندارند. آنها از تجهیزات پسیو مانند مقاومت ها و خازن ها تشکیل شده اند.

شبکه مسی پسیو چیست؟

انواع مختلفی از شبکه های مسی پسیو وجود دارد. با این حال چیزی که تقریباً همه با آن آشنایی دارند شبکه تلویزیون کابلی (CATV) خانگی آنها است. در شبکه CATV مسی ، ارائه دهنده کابل سیگنال را از طریق کابل کواکسیال به خانه می رساند. در ابتدایی ترین شبکه ، کابل وارد خانه می شود و به یک تلویزیون منتقل می شود. با این حال ، بسیاری از خانه ها تنها یک تلویزیون ندارند. برای خانه هایی که چندین تلویزیون دارند ، سیگنال ارائه دهنده کابل برای دریافت سیگنال باید برای هر تلویزیون تقسیم شود. تقسیم معمولاً با دستگاه ارزان قیمت انجام می شود که معمولاً از آن به عنوان تقسیم کننده یاد می شود. تقسیم کننده نیازی به برق ندارد. به طور معمول یک ورودی واحد خواهد داشت و ممکن است دو ، سه ، چهار یا بیشتر خروجی داشته باشد. یک کابل جدا از شکاف به هر تلویزیون هدایت می شود.

یکی از مشکلات این نوع شبکه از دست دادن قدرت سیگنال است. همانطور که سیگنال ارائه دهنده کابل تقسیم شده و به چندین تلویزیون هدایت می شود ، قدرت سیگنال برای هر تلویزیون کاهش می یابد. افزودن تلویزیون های زیاد می تواند قدرت سیگنال را تا جایی کاهش دهد که هیچ یک از تلویزیون ها قدرت سیگنال کافی را برای کارکرد صحیح دریافت نکنند. وقتی این اتفاق می افتد ، وقت آن است که به نصب یک شبکه اکتیو CATV فکر کنیم.

تجهیزات پسیو شبکه مسی چیست؟

از تجهیزات پسیو شبکه می توان به کابل شبکه، پچ کورد شبکه، ابزارآلات شبکه و اتصالات شبکه از قبیل پچ پنل شبکه، کیستون شبکه، کیستون تلفن، و سوکت شبکه اشاره کرد. هرچند این تجهیزات را می توان در یک شبکه اکتیو مانند شبکه لن خانگی که از تجهیزات اکتیو مانند مودم و روتر استفاده می کنند به کار برد. اما این متعلقات به تجهیزات پسیو شبکه تعلق دارند زیرا به خودی خود سیگنال را تولید یا تغییر نمی دهند.

شبکه فیبر نوری پسیو

انواع مختلفی از شبکه های نوری پسیو (PON) وجود دارد. یکی از رایج ترین آنها شباهت زیادی به شبکه پسیو CATV دارد. اما از فیبر نوری به جای کابل کواکسیال استفاده می شود. بسیاری از تجهیزات پسیو شبکه برای پشتیبانی از انواع مختلف توپولوژی شبکه فیزیکی در دسترس هستند. کانکتور یا کوپلر های نوری هسته اصلی هر PON هستند. یک کانکتور نوری ممکن است دو یا چند سیگنال نوری را در یک خروجی واحد ترکیب کرده یا یک ورودی نوری واحد را گرفته و آن را به دو یا چند خروجی جداگانه توزیع کند. در تصویر زیر مثالی از کوپلر 1 × 6 آورده شده است. این کوپلر در حال تقسیم یک سیگنال ورودی واحد به شش خروجی است.

بنابراین PON یک شبکه ارتباط از راه دور است که اطلاعات را از طریق خطوط فیبر نوری منتقل می کند. این نوع شبکه پسیو است زیرا از تقسیم کننده هایی که به منبع نیرو احتایج ندارند برای هدایت داده های ارسال شده از یک مکان مرکزی به مقاصد مختلف استفاده می کند.

نمایندگی هوآوی...
ما را در سایت نمایندگی هوآوی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : پوران دخت خدابخش بازدید : 125 تاريخ : يکشنبه 2 مرداد 1401 ساعت: 13:03

خبرنامه

عضویت

نام کاربري :
رمز عبور :